dijous, 28 de març del 2013

madama butterfly

Consideracions a una nit excepcional d’òpera.
Una vegada reconeguda mil vegades el talent genial de Puccini en triar arguments per musicar.hi la dramatúrgia i fer-ne unes obres mestres sense rastres d’envelliment i captivant al públic del Google i el Whatsapp amb la mateixa intensitat del que portava levites i maniguets.
Avui era la ultima representació de la Butterfly de la primera tongada, el teatre ple fins i tot les butaques que quasi mai es venen, per assemblar-se mes a una txeca de la FAI que no un seient d’un lloc de cultura.
Un rotund silenci espectacular durant els 138 minuts de musica i acció.
Quan veus aquesta comunió entre el que hi ha sobre l’escenari i la resposta amb complicitat de la totalitat d’un teatre de les dimensions del Liceu, és que alguna cosa està passant, no molt freqüent.
El públic del Liceu i del Auditori no és molt adoctrinat per comportaments cívics ja que les tosses i els esternuts són el pa nostre de cada funció, fins i tot es posa als programes que amb un mocador ofeguin els sorolls catarrals per no molestar als artistes i audiència de les sales.
Avui per molt més de dues hores el públic ha estat congelat quasi sense respirar i nomes es veia treure algun mocador de la bossa per eixugar les llàgrimes per la tragèdia d’aquella pobre dona abandonada, fet que quasi tothom de la sala compartia per haver provat en les seves carns similars perversions de properes parelles.
Quan la resposta del gran públic d’òpera del Liceu és la que ha tingut avui, no s’han de mirar prim els matisos de perepunyetes de que si aquell moment es massa i aquell altre tros es massa poc.
L’art en majúscules ho tapa tot, o abraça tot i la catarsi es produeix.
Petons Giacomo de Lucca ets una fera ara i sempre.












OPERA - MADAMA BUTTERFLY - 2013 - 10/10 - Perez-Sierra, Leiser, Caurier - He, Jossie, Alagna, Meoni