dilluns, 2 de març del 2020

cecilia valdés



 Benvinguda la Zarzuela cubana 

 Per Raúl Chamorro Mena 

 Dins de la gran varietat de manifestacions, gèneres i subgèneres que s'engloben sota la categoria «Sarsuela espanyola», referida a la Zarzuela restaurada (1850-1950), es troba la sarsuela cubana, que fins al moment no havia tingut ocasió de presentar-se en el Teatre que porta el nom de l'gènere. Sempre em preguntava si mai podria veure en escena alguna de les que coneixia per enregistrament, El Cafetal, Maria la O, Rosa Xina, totes elles d'Ernesto Lecuona o bé, Cecilia Valdés de Gonzalo Roig. Finalment ha estat aquesta última la que ha tingut l'oportunitat de ser la primera sarsuela cubana que es representa al Teatre de la Sarsuela de Madrid i, sobretot, correspon aplaudir la iniciativa. Cecilia Valdés, amb un llibret d'Agustín Rodríguez i José Sánchez-Arcilla, es basa en la novel•la romàntica Cecilia Valdés o La lloma de l'Àngel de Cirilo Villaverde, una de les més representatives del que podria anomenar-se «cubanía».

El llibret de l'obra conté una part una mica folletinesca que recorda a aquestes telenovel•les sud-americanes que van envair les nostres televisions fa uns anys. No obstant això, resulta molt interessant la part reivindicativa, de denúncia social, sobre l'esclavisme, el tracte inhumà als esclaus (hi ha un moment en què Leonardo, el senyoret, assota a un esclau sense cap raó i provoca una clara neguit al públic ), la prepotència, abús de poder i hipocrecía moral de les classes superiors, així com el seu profund masclisme i actituds racistes. Tot això combinat amb les festes, celebracions, balls ... és a dir, aquesta alegria de viure pròpia de el poble cubà. En l'apartat musical, Cecilia Valdés posseeix un gran atractiu en la seva heterogènia varietat. Els ritmes antillans i afroamericans, l'havanera, el tango-conga, la guaracha, el danzón, la contradansa ... es combinen amb passatges d'intens lirisme, inspiració melòdica, disseny d'atmosferes i caracterització de personatges. Inclou a més l'ús de l'motiu de record, més que un leitmotiv desenvolupat, com és el magnífic tema de Cecilia amb el qual comença l'obra i, posteriorment, reapareix durant la mateixa.


 


 VIDEO - CECILIA VALDES - 2020 - 8/10 - Teatro de la Zarzuela - Óliver Díaz, Carlos WaGNER - Elizabeth Caballero, Carlos Nusspaumer, Linda Mirabal, Homero Pérez-Miranda