dissabte, 4 d’abril del 2020

al berto



 Al Berto: llibertat a l'abast de la mà

per Vitor Pinto 02.10.2017

El director portuguès Vicente Alves do Ó sent debilitat pels poetes. Fa uns anys, va dirigir el biopic de l'escriptora Florbela Espanca (Florbela [+]). Ara torna amb una pel•lícula sobre Al Berto, un nom de culte en la literatura portuguesa mort fa 20 anys al cim de la seva carrera. Rodar Al Berto [+] va suposar un doble repte per a Alves do Ó, ja que la pel•lícula és al mateix temps el retrat de la joventut del' poeta i la història de la família del director.

 La pel•lícula ens porta a 1975, quan bufaven vents de canvi en el Portugal postrevolucionari. Al Berto torna al seu petit poble, Sines, després de diversos anys a Brussel•les formant-se com a pintor. Ara és un aspirant a poeta que aviat captivarà alguns joves de Sines, mentre provocarà la ira dels residents més conservadors. El jove Al Berto s'instal•la de forma il•legal en una mansió expropiada a la seva família durant la revolució i comença a freqüentar a veïns que comparteixen el seu interès per les arts i somien amb una vida diferent. Entre ells es troba João Maria, que aviat es convertirà en el seu amant. A la vida real, João Maria era el mitjà germà gran de el director. Al Berto i João Maria portaran la modernitat a Sines, una moguda que inclourà l'obertura d'una llibreria al poble i algunes festes extravagants a la vella mansió. Al Berto estava preparat per a Sines però Sines no estava preparat per a Al Berto. En la pel•lícula, l'objectiu d'Alves do Ó és retratar un xoc de mentalitats en un intent de capturar l'esperit d'un temps convuls. La relació oberta entre els dos homes i el seu seguici, en clar contrast amb l'actitud tancada de poble, provocarà diversos conflictes i la posterior separació de el grup. Tenien la llibertat a l'abast de la mà però com que no els havien ensenyat a ser lliures, no sabien què fer amb ella.

Al Berto és retratat com un jove segur, valent i alegre a parts iguals. Coneixem a un personatge alegre però la pel•lícula sembla insinuar que el període a Sines va ser fonamental per a la posterior transformació del poeta en una criatura de la nit després de marxar-se de Sines (i deixar a João Maria). En aquest sentit, la pel•lícula funciona com un relat iniciàtic on el principiant Ricardo Teixeira aporta a Al Berto una prominent llibertat sexual. Teixeira s'apropa a el personatge real des del seu costat més sensorial, en lloc de subratllar el seu món interior ple d'angoixa. El costat fosc de Al Berto només es revela en alguns moments d'ira i, de manera ocasional, quan coneix a una prostituta local (Rute Miranda). D'altra banda, João Maria, encarnat per José Pimentão en una interpretació visceral, és un personatge més real i menys misteriós, probablement perquè el guió es basa en els seus textos i diaris personals, que el director va heretar després de la mort del seu germà. Una cosa és certa en el cinema d'Alves do Ó: estima els seus actors i és capaç de crear les condicions idònies per fer-brillar. Tant Teixeira com Pimentão, que procedeix principalment de teatre, no deixen passar l'oportunitat de fer un gran treball en els seus respectius debuts a la pantalla gran. En un any decebedor a taquilla per a les produccions portugueses (cap títol ha registrat més de 46.000 entrades), Al Berto ha estat estrenada als principals cinemes de país pel distribuïdor ENS-Lusomundo, que espera atraure els espectadors més exigents.

Pel que fa al futur, Alves do Ó pretén continuar rodant biopics de les principals personalitats culturals de Portugal. Un dels seus pròxims projectes, que es troba en fase de finançament, se centra en el pintor modernista Amadeo de Souza Cardoso. El seu rodatge i estrena estan previstos per a 2018, any del centenari de la mort del' pintor.

 


 VIDEO - AL BERTO - 2017 - 7/10 https://www.imdb.com/title/tt5894846/