dijous, 9 d’abril del 2020

sadko



Premier de "Sadko" , comentaris variats.

The Moskow Times             18.02.2020

Aquest dia de Sant Valentí va marcar la primera vegada en 36 anys que l'èpica òpera Rimsky-Korsakov "Sadko" ha estat escenificada al teatre Bolshoi. Dirigida per Dmitry Chernyakov, l'estrena esgotada va ser un esdeveniment molt esperat en el panorama artístic de Moscou. Chernyakov és conegut pel seu audaç estil directorial, que amb els anys li ha valgut tant elogis com crítiques. Va destacar sobretot quan la seva controvertida producció del 2011 de "Ruslan i Lyudmila" (que incloïa escenes de prostíbul, prostitució i al•lusions al consum de drogues) va guanyar alegres i alegres per part del públic de Bolshoi. Amb "Sadko" marcant el seu retorn al teatre Bolshoi, Txernyakov va deixar clara la seva intenció de no retenir-se: "Aquesta òpera té una reputació falsa: és èpica, grandiós, distant i no sobre nosaltres. Intentem agafar aquest llibre de text, cliqueu i enteneu que es tracta de nosaltres", va afirmar en una cita a TV Kultura.

Tal com es va prometre, l'òpera (que narra la història de l'odissea del seu heroi homònim) ha estat dramàticament renovada per Txernòkov per a públics del segle XXI. Els personatges es fan conscients de si mateixos, amb un pròleg explicant que són persones modernes desil•lusionades que participen en un experiment psicològic en el qual incorporen els personatges d'una èpica clàssica russa. Entren a un parc temàtic "Wish Fulfillment", on es transformen en residents de l'antiga Novgorod, i a partir d'aquí la història èpica comença amb els actors com a protagonistes. Els crítics van fer ressenyes relativament favorables sobre la musicalitat de l'òpera, en particular l'actuació de la soprano Aida Garifullina (que retrata el personatge Volkhova). El concepte global, però, no va ser ben rebut. RIA Novosti va elogiar la reeixida integració de temes d'actualitat (violència domèstica, problemes de relació) en una narració clàssica medieval.

Alguns crítics i artistes van trobar la transformació del passat mític de Rússia en un parc temàtic adequat i significatiu. Però d'altres van afirmar que la premissa es va reduir. Sergey Khodnev, de Kommersant, va expressar la seva decepció perquè la subtilesa de la signatura de Txerniakov semblés haver estat subvertida per una tendència a "traçades i traços amplis", mentre que Ekaterina Kretova, de classicmusicnews.ru, va considerar que la història del joc dins del joc era tediosa i enganyosa: "Fins i tot el brillant la música no l'estalvia; és impossible cantar aquesta música de manera inconscient, no creure en ella, no abraçar-la, sinó fer broma sobre ella, sobre la trama, sobre la idea mateixa d'una òpera èpica", va escriure. Això va resumir el sentiment general: si bé els talents, l'estètica i els ideals de la producció són a vegades impressionants, la producció no deixa de moure i captar el públic de veritat.

 


 VIDEO - SADKO - 2020 - 10/10 - Bolshoi - Timur Zangiev, Dmitri Tchedrniakov - Nazhmiddin Mavlyanov, Aida Garifullina, Ekaterina Semenchuck